A legfontosabb tanulság az orosz hatóságok inkompetenciája és strukturális aljassága

2024. december 27. 11:09

Az azeri Embraer 190-est valószínűleg az orosz légvédelem találta el, tévedésből. Az, hogy végül voltak túlélők, csak a két, hősi halált halt pilóta szaktudásának köszönhető.

2024. december 27. 11:09
Rácz András
Rácz András
Facebook

„Az azeri repülőgép katasztrófája – a legfontosabb tanulság az orosz hatóságok inkompetenciája és strukturális aljassága.

Az Embraer 190-est valószínűleg az orosz légvédelem találta el, tévedésből. Ezután viszont az orosz állam mindent megtett, hogy eltüntesse a saját felelősségének nyomait, halálra ítélve a gép utasait és személyzetét. Az, hogy végül voltak túlélők, csak a két, hősi halált halt pilóta szaktudásának köszönhető.

I. December 25-én a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant az Azerbaijan Airlines Embraer 190 típusú utasszállító repülőgépe. A gépen tartózkodó 62 utasból és ötfős személyzetből összesen 28-an maradtak életben, de túlélők közül többen is nagyon súlyos sérüléseket szenvedtek. Minden túlélő a gép hátsó részében foglalt helyet, ami nem semmisült meg a lezuhanás során (1. forrás)

A J28244-es járat Bakuból tartott a csecsenföldi Groznijba. A gépnek azonban második kísérletre sem sikerült leszállnia, a pilóták a navigációs rendszer hibájára panaszkodtak, nem működött sem a GPS, sem más rendszerek. A légiirányítás egyszer még a radarról is elveszítette a repülőgépet rövidebb időre.

Utóbb kiderült, hogy miközben a repülőgép Groznijban készült leszállni, a várost nem sokkal korábban ukrán drónok kezdték el támadni. Valószínűleg emiatt lehetett olyan erős elektronikai zavarás is, ami megbolondította az azeri gép műszereit. A csecsenföldi biztonsági tanács vezetője, Hamzat Kadirov meg is erősítette, hogy Groznijt dróntámadás érte és a légvédelem "minden célt megsemmisített". (3. forrás). Ergo, csecsen hivatalos forrásból tudjuk, hogy a Groznijt védő légvédelem aktívan harcolt. 

Azóta nyilvánosságra került a pilóták és a légiirányítás kommunikációja  (5.forrás). A pilóták 08:16-kor vészjelzést adtak le, ekkor még úgy vélve, hogy madárral ütköztek. Jelezték, hogy irányítási problémák vannak a géppel és azonnal leszállási engedélyt kértek.
A repülőgép túlélő utasai elmondták, hogy robbanást hallottak és repeszek ütötték át a gép törzsét, a bal szárnyat, valamint a függőleges és vízszintes vezérsíkokat is. Az utasok több videót is készítettek, amint jól látható a gép szárnyának sérülése, az utastérbe csapódott repeszek hatása, valamint az is, hogy a repülőgép dehermetizálódott (hiszen kiestek az oxigénmaszkok). A videókért lásd pl. a Meduza összeállítását (2. forrás). Miután a gép lezuhant, a roncsról több olyan videó is napvilágot látott, amin egyértelműen látszanak a repeszek okozta sérülések (lásd szintén a Meduza összeállítását). Minden bizonnyal a pilóták is igen hamar felismerték, hogy a gép sérüléseit nem madár okozta.”

***

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: MTI/EPA/Rendkívüli helyzetek kazah minisztériuma

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 132 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
letsgobrandon-2
2025. január 01. 23:23
talán ha a mocskos orkránok nem támadnák a ruszki hátországot , akkor nem lőnének mindenre
Krupp Skya
2024. december 29. 20:18
Kár hogy Tárkányi Álmos nem az azeri gépen aludt, vagy a dél-koreain ott nagyobb esélye lett volna az örök álmosságra.
Krupp Skya
2024. december 29. 20:11
Rácz elvtárs, akkor azokat is hősi halottaknak tekinthetjük akit mocskos a marikai elvtársaid halálba bombáztak. Te viszont csak nősi halott leszel ha bele szakad a farkad az amerikai nagykövetbe vagy a soros pénzét osztó ÁVÓ-s elvtársadba.
nedudgi
2024. december 29. 15:42
Egy lassan ereszkedő személyszállító repülőgépet, a sebességéből és méretéből adódóan a légvédelemnek triviálisan könnyű eltalálnia. Márpedig ha eltalálja, akkor az nem repült volna keresztül a tengeren. Nem zárom ki, hogy a repeszek eltalálták, de a rakéta minden bizonnyal távolabb robbant, tehát a célpont nem maga a repülő volt, hanem egy támadó drón. Az sem zárható ki egyértelműen, hogy esetleg egy drón robbant a repülő közelében, az okozta a sérülést. Szerintem nem nyert bizonyítást az sem, hogy a földi irányítás tudatában volt annak, hogy a repülőgép milyen jellegű sérülést szenvedett, ezért strukturális aljasságról beszélni teljes mértékig megalapozatlan. Ami viszont nagyon valószínű, hogy a külföldi élelmes drónkezelők eleve azzal a céllal támadtak, hogy a légvédelmet lehetőség szerint egy utasszállítóra irányítsák. Csak jelzem, hogy ez terrorizmus. A cikk erről valami okból nem tesz említést.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!